Saturday, 15 December 2012

MAKAM CIK SITI WAN KEMBANG

assalamualaikum . post kali ini berdasarkan cerita seorang pakcik yg menjage kawasan Tanah Perkuburan Banggol , Kelantan .
_________________________________________________________________


CIK SITI WAN KEMBANG , wanita cantik yg pernah memerintah kerajaan Kelantan pd ketika dahulu . tengok pic CIK SITI saje dah tertarik even pic tuu mcm lukisan . lawo giler kan ?

CIK SITI dikatekan meninggal dunia pd usia 97tahun dan tidak pernah berkahwin . CIK SITI di tempatkan di Tanah Perkuburan Bonggol , Kelantan . tapi , ade sesetengah sumber yg mengatakan bahawa CIK SITI telah ghaib . entah betul entah tidak . 

Akan tetapi , sy sendiri pernah melawat kubur/makam CIK SITI di Bonggol , Kelantan bersama family dgn seorang pakcik yg menjage kawasan Tanah Perkuburan tersebut [penunjuk arah larh kirenya , maklumlah panjang kawasan kubur tu 10hektar] .




Kalu tengok pic kat atas , ade dua makam dalam satu bangsal [bangsal erk mcm tu?] . dulu makam tuu dikelilingi dgn pagar yg tinggi dan kelambu , tapi ade yg kena curi tuu pasal buat pagar mcm tuu . makam itu ialah makam CIK SITI dan orang kanannya . makam disebelah kanan ialah makam CIK SITI WAN KEMBANG , dan disebelah kiri pula makam orang kanannya .

makam CIK SITI WAN KEMBANG

makam orang kanan CIK SITI

tetapi , kalu dilihat pd gambar tersebut , makam CIK SITI lebih kecil drpd orang kanannya . ini kerana , pd ketika dahulu , belindan kayu milik CIK SITI dicuri dan diganti dengan belindan diatas dan telah bertukar dengan belindan orang kanannya sewaktu pemasangan belindan tersebut . itu sebab , belindan orang kanannya lebih besar . mungkin , nak protect CIK SITI WAN KEMBANG kott . 

belindan kayu makam CIK SITI

belindan kayu yg dikatekan pulang dgn sendiri

btw , belindan kayu yg telah dicuri dikatekan kembali dengan sendiri [pakcik tuu yg kate]. sekarang pun ade lagi belindan kayu di makam CIK SITI tapi sesetengah lagi ade di muzium . berat o , belindan kayuu tu .

kubur kaum kerabat CIK SITI

dikeliling bangsal tuu , ade bnyak batu nisan . batu nisan tuu dikatekan kaum kerabat CIK SITI .


yang bestnya , pakcik tu kate ade dalam suatu hari dia dgn anak sulungnya meronda di sekitar kawasan makam CIK SITI pd jam 3pagi . apa yg dia nampak , seorang perempuan serba putih , berambut panjang MENGILAI , dari taman permainan sebuah sekolah . belakang sekolah tu , dekat dengan makam CIK SITI . bergegar kawasan makam CIK SITI kerana ngilaian perempuan serba putih tu . menyeramkan ! [pic atas diambil dari makam CIK SITI , jarak antara makam - taman permainan] . adakah perempuan itu CIK SITI WAN KEMBANG ? waallahualam .


muke burok , tapi excited dpt melawat makam CIK SITI . sempat jugak sedekahkan al-fatihah utk CIK SITI .


si tukang cerite -pakcik- :D





4 comments:

  1. Dalam buku teks englis tahun 5 saya dia cakap dia hilang pergi alam ghaib tu la saya tanya maka saya cerita cik siti wan kembang betul ka? Mak saya cakap tak tau tu la saya tulis kat google "adakah cik siti wan kembang cerita benar bila saya taip done saya terkejut bila kakak tulis makam cik siti wan kembang so saya bukaka dan saya baca sekarang saya tahu yang dalam buku saya tu salah terima kasih kakak.

    ReplyDelete
  2. Eh tersilap tulis yang maka tu mak

    ReplyDelete
  3. "yang bestnya , pakcik tu kate ade dalam suatu hari dia dgn anak sulungnya meronda di sekitar kawasan makam CIK SITI pd jam 3pagi . apa yg dia nampak , seorang perempuan serba putih , berambut panjang MENGILAI , dari taman permainan sebuah sekolah . belakang sekolah tu , dekat dengan makam CIK SITI . bergegar kawasan makam CIK SITI kerana ngilaian perempuan serba putih tu . menyeramkan "
    Ohh,taman permainan tu kat kat sekolah sy yang dulu..Haha..Takot~

    ReplyDelete